St. Døperen Johannes – en profet på grensen til de to testamentene

Velsignelse av biskopen av Znepolo John, vikar for den bulgarske patriarken og metropolit Maxim av Sofia, avlevert ved St. Church Church Døperen John ”i Obelya kvartal, Sofia, 7. januar 2009.

Allmektige fedre,
elskede brødre og søstre i Herren,

Her er vi under den grasiøse belysningen av Epifanias høytid, dagen da mysteriet om det guddommelige liv, denne store hemmeligheten, om Herrens manifestasjon i hans fylde, den hellige treenighet, ble avslørt. For den evig fødte Guds sønn ble døpt i Jordanelven av døperen Johannes og døperen av Herren, hvis dag vi feirer, og Gud Faderen vitner om «Dette er min elskede sønn, i hvem er min tjeneste» og Den Hellige Ånd dukket opp som en due over baptisten For å motta Gud Sønnen, hans menneskelige natur, alle nødvendige nåde gaver for alderen og oppfyllelsen av det forløsende og frelste oppdraget i verden.

St. Profeten Johannes, døperen og døperen av Herren, har fullført det gamle testamentets hellige historie og satte først foten i Det nye testamentet for å kunne trekke Herrens vei. Derfor var han vitne til at Guds eneste sønn kom på jorden som var i stand til å døpe ham, og på dåpsdagen var vitne til utseendet til den hellige treenighet – far, sønn og hellig ånd. Den guddommelige forløperen ble født 6 måneder før Jesus og hans fødsel var frukten av de dype tårevåte bønnene fra presten Sakaria og rettferdige Elizabeth. St. John er en svigermor til Herren, gjennomsyret av inderlige bønner fra sine lange, søvnige foreldre. For all kunnskap om spedbarnet, ble spedbarnet fylt med Den Hellige Ånd, og han forberedte seg for det forestående tjenesten til Guds folk med rettferdig faste og bønn, vandre i kamullullsklær, spiste akreter og vill honning, døpte i villmarken, forkynte angrende dåp til han sa disse ordene: «Etter meg kommer den sterkere enn jeg, som jeg ikke er verdig til å bøye meg ned og løsne stroppen på skoene hans. Jeg har døpt deg med vann, og han vil døpe deg med Den Hellige Ånd. » Det er ikke tilfeldig at ifølge kirkesang ble St. John kalt en «lys morgenstjerne», fordi den med sin glans overgikk utstrålingen til alle andre stjerner og forkynte morgenen på den velsignede dagen som ble helliget av den åndelige sol Kristus, som var verdig å bli døpt, i elven Jordan. St. John irettesatte mennens laster i sine forskjellige situasjoner og ba om korreksjon. Derfor forårsaket han mye misforståelse, blasfemi fra datidens folk, som ikke forsto livet hans og ikke hørte på hans elskverdige ord. Han irettesatte også Herodes selv, som giftet seg med Herodias, kona til sin levende bror, Filip, mot Guds lov og sa til ham «du har ikke lov til å lede din brors kone.» På grunn av sin irettesettelse ble han fengslet, og deretter, i følge Herodias ‘utspekulasjon, befalte kongen å kutte av hodet, som ble servert på en plate av Herodes under den støyende og rikholdige festen som han arrangerte på bursdagen sin.

Kjære brødre og søstre i Herren, når vi minnes minnet om den hellige profeten, baptisten og baptisten til Herren Johannes, la oss strebe etter å etterligne hans liv og gjerninger. Johannes ble valgt fra livmoren – vi blir ikke hedret med denne nåden, men som kristne er vi nådig valgt fordi den hellige apostelen sier: «Velsignet være Gud og far til vår Herre Jesus Kristus, som velsigner i Kristus enhver åndelig velsignelse fra himmelen, som han valgte oss gjennom ham før verden ble skapt, for å være hellig og skyldløs foran ham med kjærlighet. » La oss rettferdiggjøre valget ditt med et rent liv og gode gjerninger, slik St. Peter råder: «Derfor, brødre, sett din lit til tittelen og valget enda mer; som du gjør, vil du aldri gå galt.» St. John har dratt i ørkenen for å forberede sitt høye departement – vi trenger ikke å bevege oss bort i ørkenen, vi må ta avstand fra alle antikristne manifestasjoner, fristelser og laster, med ord fra St. Paul, “for å avvise andre mørkeverk. og å ta på seg lysets våpen, «oppføre seg anstendig om dagen uten å gi etter for skammelig festing og beruselse, verken til sødme og korrupsjon eller til strid og misunnelse. For å beskytte barna våre mot slike fatale fenomener og manifestasjoner. Den strålende forløperen til Herren ga kloke instruksjoner i henhold til Guds lov, ba om nåde og gjensidig hjelp og sa: «La den som har to klær, gi den som ikke har, og som har mat til å gjøre det samme.» Et verdig eksempel på etterligning av Frelserens bud «vær barmhjertig, som din far er barmhjertig.» St. John fordømte frimodig og uredd urett uten å se på ansiktet, rang og stilling. Hans eksponering for kong Herodes ble avskåret av hodet. Og vi må ikke frykte lidelsene for tro og rettferdighet i denne verden, fordi, som apostelen sier, «nåtidens lidelser er ingenting, sammenlignet med den herlighet som vil komme til oss.»

Måtte våre kjære brødre og søstre i Herren, strebe etter å etterligne døperen St. Johannes liv og dyder, for å be hans bønner for Gud for å styrke troen, håpet og kjærligheten i livet i henhold til Guds lov, for jordens velferd og åndelig frelse .

På denne dagens høytid gratulerer jeg på vegne av Hans hellighet den bulgarske patriarken og Metropolitan Maxim av Sofia, faren til sjefen for dette tempelet, ikonet Ivan Dinkov, vi gratulerer ham på hans vegne og vi ønsker ham sjalusien som han har bevart gjennom årene og bevart. i byggingen av templet, i å bevare Herrens hus, i å finne alle mulige måter for å beskytte Den hellige kirkes interesser, i god og ærbødig tjeneste for de hellige tjenester, at Guds folk er i Herrens tempel i dag, si på dagen for dagen at Mr. Mayor er blant oss, den ærede Mr. Mladenov, ordfører i Vrabnitsa-regionen, for å takke ham for hans gode behandling av kirken, og for å delta og delta i bønnen. Far Johannes, døperen Johannes er en lys lampe for alle, et eksempel på munker, asketikere, geistlige, pastorer. Jeg ønsker deg gleden over å være i tjenesten din og at Gud styrker deg, i hans bønner om at du kan få mange liv i livet og en uhellig tjeneste for Den hellige kirke. Jeg gratulerer kirkestyret, sangere og alle dere brødre og søstre, elskede i Herren, og jeg ønsker dere eksemplet med døperen St. Johannes, som er et eksempel spilt inn, et eksempel vi blir minnet om hver gang vi står foran de hellige kongelige ikonene. Ikonet hans står alltid ved siden av Frelserens ikon for å presisere at han var forløperen, han ble beæret med denne nåden for å døpe vår frelser Lord Jesus Kristus. Gratulerer til herregården og til Hans tilbedelses diakon Ivan Petkov, diakon ved Metropolitan Cathedral, til disposisjon for bispedømmet Sofia. Jeg ønsker ham tålmodighet, som han har manifestert i sitt valg og påstand om sitt ønske om å vie seg til Guds tjeneste, å doble det han er nå, hans kall som diakon og generelt en presteskap fra Den hellige kirke. Jeg takker ham hjertelig for hans tjeneste til alle gudstjenestene våre, og jeg ber til ham for hans helse og hjemmet hans. For at Johannes alltid skal være et eksempel på lys og følge i hans fotspor, slik han fulgte for å fortelle alle mennesker «omvende seg» – denne angrende dåpen var av stor betydning i forberedelsene til vår frelser Lord Jesus Kristus komme. Jeg takker alle givere, givere og bidragsytere som med arbeid, innsats og midler også hjelper til med bønnen til dette tempelet, som snart blir helliget og fornyet, og som lovpriser Gud fullfører sin ikonostase, med et vakkert skrevet utseende og godt laget, Gud forby dette tempelet å være et tilfluktssted for alle som minnes minnet om døperen Johannes i denne delen av hovedstaden vår.

På vegne av Hans hellighet gratulerer jeg alle navnene som bærer navnet Johannes, som betyr Guds nåde, og kan denne nåden komme over dem, styrke dem i tro, i oppdragelse av barn og i det gode som velsigner den hellige kirke. Gledelig høytid, Guds velsignelse og hans barmhjertighet, Herren som dukket opp i kjødet, døpt i Jordanelven, være over oss alle! Mange og velsignede sommer, glad og velsignet høytid!

Kilde: www.dveri.bg